Featured Post

Wae Rebo, Eksotisme desa adat terindah di puncak Flores

Saturday, January 5, 2019

TRIP TO IPOH, PERAK MALAYSIA (Part 3)


Mengagumi Keindahan Arsitektur Masjid di Ipoh, Negeri Perak, Malaysia

Assalamu'alaikum
Di hari ini saya akan menuliskan pengalaman saya untuk berwisata religi ke masjid-masjid bersejarah di kota Ipoh yang begitu indahnya.

1. Masjid Muhammadiah

Masjid Muhammadiah adalah masjid yang dibangun oleh perkumpulan china muslim di Ipoh. Desain arsitekturnya 100% menggunakan aarsitektur khas negeri tirai bambu.


Melihat keindahan mesjid ini tak henti-henti kita mengucapkan syukur masyaallah takjubnya kita melihat keindahan rumah Allah ini. Mesjid ini juga lambang pemersatu antar suku yang tinggal di Ipoh.


Masjid yang pembangunannya menghabiskan RM. 300.000 di bangun di Regat Tasek Jaya Satu, Taman Tasek Jaya, 31400 Ipoh, Negeri Perak, Malaysia

2. Masjid India Muslim

Saya mampir ke Masjid India Muslim ini ketika sore hari saya akan ke Bandaraya Ipoh mesjid ini terletak di tengah bandaraya Ipoh, Padang Ipoh.


Masjid ini terletak di Jalan Seenivasagam, Ipoh 30450, Negeri Perak Ipoh. Satu lagi bukti pemersatu antar bangsa yang menyatu dalam kesejahteraan Islam. 

3. Masjid Panglima Kinta

Masjid Panglima Kinta diresmikan sebagai bangunan warisan sejak 2012. Masjid yang beralamatkan di Jalan Masjid Kampung Kuchai, 30300 Ipoh, Negeri Perak, Malaysia.



Masjid ini dibangun oleh Dato' Panglima Kinta Muhammad Yusuf bin Lassam pada tahun 1898 sebagai peringatan kematian istri beliau Saadah bt. Chik. Di wilayah masjid juga dibangun perkuburan ahli keluargaPanglima Kinta dan Madrasah untuk kelas pengajian.


Pembangunan masjid ini sendiri menelan biaya $ 15.000.

4. Masjid Sultan Idris Shah II

Masjid ini terletak di Jalan  Panglima Bukit Bantang Wahab 31650 Ipoh, Negeri Perak, Malaysia. 


Masjid berukuran 2,6 Hektar ini mulai dibangun pada 16 Mei 1966 oleh Tun Haji Abdul Razak dan diresmikan 15 September 1978 oleh Sultan Idris Iskandar Shah II. Biaya yang dikeluarkan untuk membangun masjid adalah RM. 1.840.000


5. Masjid Ubudiah

Masjid ubudiah terletak di jalan menuju kuala kangsar Ipoh tepatnya di Jalan Istana, 33000 kuala Kangsar Perak, Malaysia. Masjid ini dibangun oleh Sultan Idris Murshidul Azam Shah Sultan Perak ke-28. Mesjid ini memiliki arsitektur yang begitu indah.


No comments:

Post a Comment